Slow fashion – trend czy trwała zmiana?
Żyjemy w bardzo dynamicznym i zmiennym świecie, w którym każda decyzja jest podejmowana szybko. Jednak coraz większe grono konsumentów zaczyna podchodzić do swoich decyzji zakupowych z większą świadomością, analizując oferty i kierując się racjonalnymi przesłankami. Na biznesfashion.pl śledzimy zmiany w świecie mody, podpowiadając Ci, co jest najgorętszym tematem.
Czym dokładnie jest slow fashion?
W dosłownym tłumaczeniu slow fashion to powolna moda. W praktyce oznacza to określone podejście do podejmowania decyzji zakupowych. Postawa ta charakteryzuje się niespiesznym i zracjonalizowanym dokonywaniem zakupów. Kluczową kwestią jest odsunięcie na bok emocji, impulsywnych zachowań i odporność na wpływ komunikatów płynących z reklam oraz social mediów. Przyjmując takie złożenia, unikniesz kupowania niepotrzebnych rzeczy, których nigdy nie założysz, a przede wszystkim przestaniesz ulegać zakupowemu szaleństwu.
Skąd wzięła się idea slow fashion?
Określenie „moda slow” powstało w 2007 roku w artykule autorstwa Kate Fletcher opublikowanym w czasopiśmie The Ecologist, w którym porównała ona przemysł mody powolnej do ruchu slow food. Koncepcja mody slow w dużej mierze zapożyczona jest z ruchu Slow Food. Jest to wyraz powszechnego trendu, w którym ludzie są już znudzeni i zmęczeni szybkim tempem życia. Coraz większe grono konsumentów poszukuje szczęścia w prostszym i wolniejszym trybie życia, odrywającym się od konsumpcjonizmu. Wiąże się to nie tylko z własną wygodą, ale również z troską o przyszłość i los planety.
Slow fashion a odpowiedzialne zakupy
Na co dzień otacza nas nadmiar przedmiotów, kupowanych często pod wpływem chwilowego impulsu. Dlatego tak ważne jest zastanowienie nad konsekwencjami naszych działań. Podejmując bardziej świadome i przemyślane decyzje zakupowe, dbamy nie tylko o swoje finanse, ale też przyczyniamy się do zmniejszenia zanieczyszczenia środowiska. Producenci odzieży pod naciskiem klientów będą zmuszeni do produkowania mniejszej ilości ubrań, za to o wiele lepszych gatunkowo. Dzięki czemu będziemy mogli nosić je dłużej i kupować mniej.